روش اجرای شاسی کشی و آهن کشی آسانسور در 7 مرحله

تصویر آسانسوری رو کار در آپارتمانی بلند مرتبه

پربازدیدترین این هفته:

دیگران در حال خواندن این صفحات هستند:

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب:

نصب آسانسور کاری تخصصی است و نیاز به دقت و مهارت بالا دارد. اگر به درستی انجام نشود، ممکن است جان افراد به خطر بیفتد. به همین دلیل، متخصصان برای افزایش استحکام و ایمنی آسانسور، مرحله‌ای به نام آهن‌کشی را انجام می‌دهند. در این مطلب از مجله رونیکس، به بررسی آهن‌کشی آسانسور و روش اجرای آن می‌پردازیم.

آسانسوری رو کار در آپارتمانی بلند مرتبه

آسانسوری در یک ساختمان مسکونی بلند در حال نصب است.

آهن کشی آسانسور چه کارکردی دارد؟

آهن‌کشی یا نبشی‌کشی آسانسور، نخستین گام در فرآیند نصب آن محسوب می‌شود. این کار برای روان‌تر حرکت کردن آسانسور بین طبقات انجام می‌گیرد. در این مرحله، ستون‌های عمودی و همچنین تیرهای رابطی که این ستون‌ها را به یکدیگر وصل می‌کنند، در داخل چاه آسانسور کار گذاشته می‌شوند.

طرح‌ریزی آهن‌کشی آسانسور با استفاده از ابزارهای مهندسی و برنامه‌های کامپیوتری ویژه انجام می‌پذیرد. ایمنی مناسب آسانسور تا حد زیادی به کیفیت همین بخش وابسته است. همچنین، این کار باعث می‌شود تا لرزش‌های کابین آسانسور تا حد امکان کاهش یابد.

فهرست کارهایی که در آهن‌کشی آسانسور باید انجام شود به شرح زیر است:

۱. آماده‌سازی محل نصب:
– محل نصب آسانسور را کاملاً خالی و تمیز کنید.
– اطمینان حاصل کنید که محل نصب با قوانین ساختمانی منطقه و نقشه‌های فنی ارائه شده مطابقت دارد.

تخلیه و تمیز کاری چاه آسانسور

پاکسازی و نظافت چاه آسانسور

۲. نصب قاب و شاسی:

   – قاب شاسی را مطابق با طرح فنی و نقشه‌های اجرایی در محل دقیق خود قرار دهید.

   – برای نصب قاب، از ابزار و لوازم مناسب بهره ببرید.

   – برای اطمینان از مقاومت و پایداری قاب، از جداکننده‌ها و تکیه‌گاه‌های لازم استفاده کنید.

چارچوب شاسی و ابزارآلات مورد نیاز در این مرحله(ابزارآلات ساختمانی)

وسایل و قطعات اصلی مورد نیاز در این مرحله (ابزارهای ساختمانی)

انواع فرزهای سنگین رونیکس به طور خلاصه

3. نصب ریل‌های آسانسور:

– ریل‌های آسانسور را بر اساس نقشه در جای خود قرار داده و به سازه اصلی محکم کنید.

– از نصب صحیح ریل‌ها و اتصال مناسب آن‌ها به سازه اصلی با استفاده از بست‌های مخصوص اطمینان حاصل کنید.

برای شناخت مدل‌های مختلف دستگاه جوش رونیکس اینجا کلیک کنید.

4. نصب و جایگذاری سیستم هیدرولیک:

– سیستم هیدرولیک شامل قطعاتی مانند پمپ و جک است. این قطعات را مطابق نقشه و راهنمای نصب، سوار کنید.

– جایگذاری دقیق قطعات هیدرولیک و اتصال درست آن‌ها به ریل‌ها و سازه اصلی را کنترل کنید.

5. نصب کابین و درها:

– کابین آسانسور را در جای تعیین شده قرار داده و آن را به ریل‌ها و سیستم هیدرولیک وصل کنید.

– درها را نصب کرده و به کابین متصل کنید. مطمئن شوید که درها به خوبی باز و بسته می‌شوند و از نظر استانداردهای ایمنی مورد تأیید هستند.

نصب کابین و درب های آسانسور

نصب کابین و درب‌های آسانسور

آشنایی بیشتر با پیستوله بادی رونیکس

۶. نصب سیستم کنترل:

– سیستم کنترل آسانسور را نصب کرده و آن را به قسمت‌های دیگر متصل کنید.

– با انجام آزمایش‌ها و بازرسی‌های مورد نیاز، از درست کار کردن سیستم کنترل اطمینان حاصل کنید.

۷. آزمایش و راه‌اندازی:

– پس از تکمیل نصب آسانسور، آزمایش‌های لازم برای اطمینان از عملکرد درست آن را انجام دهید. این مرحله شامل آزمایش مکانیکی، آزمایش هیدرولیکی، آزمایش تحمل بار و دیگر آزمون‌های مرتبط است.

– بعد از آزمایش و اطمینان از عملکرد صحیح، آسانسور را راه‌اندازی کرده و در صورت لزوم آن را ثبت کنید.

به خاطر داشته باشید که برای اجرای شاسی‌کشی و آهن‌کشی آسانسور، بهتر است با تکنسین‌ها و متخصصان باتجربه در این زمینه همکاری کنید. رعایت مقررات محلی و استانداردهای ایمنی نیز بسیار مهم است. برای آهن‌کشی و شاسی‌کشی آسانسور، به ابزارهایی نیاز دارید که کار را آسان و روان پیش ببرند. ابزارهایی که علاوه بر ساده کردن کار، ایمنی شما را در حین کار نیز تضمین کنند. ابزارهای ساختمانی برند رونیکس، به عنوان متنوع‌ترین برند در بازار ابزار، این امکان را به شما می‌دهند تا با استفاده از ابزارهای باکیفیت، بهترین نتیجه را بگیرید.

آهن کشی آسانسور؛ برای ساختمان‌های با‌ اسکلت فلزی

در ساختمان‌هایی که اسکلت آنها فلزی است، نصب و اجرای شاسی آسانسور معمولاً ساده‌تر انجام می‌شود و هزینه کمتری نیز برای سازنده دارد. به عنوان نمونه، اگر در محل چاه آسانسور یکی از ستون‌های اصلی ساختمان قرار گرفته باشد، می‌توان از همان ستون به عنوان پایه‌ی آسانسور نیز استفاده کرد. این کار به تنهایی باعث صرفه‌جویی در خرید مصالح و کاهش هزینه‌های نصب و اجرا می‌شود. همچنین در بخش کلاف‌بندی، امکان استفاده از کلاف‌های موجود در طبقات به عنوان کلاف‌های مربوط به آهن‌کشی آسانسور وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اصول باز سازی ساختمان و خانه های قدیمی

کارهای نصب آسانسور در ساختمان اسکلت فلزی

مراحل نصب آسانسور در ساختمانی با قاب‌بندی فلزی به شرح زیر است. این فرآیند نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، رعایت اصول فنی و ایمنی، و همکاری با متخصصان مجرب است.

**۱. بررسی و برنامه‌ریزی اولیه**
پیش از هر کاری، باید فضای مورد نیاز برای چاه آسانسور، موتورخانه و تجهیزات در نقشه‌های ساختمان مشخص شود. ظرفیت، سرعت، نوع درب و مشخصات فنی آسانسور با توجه به نیاز ساکنان و تعداد طبقات تعیین می‌گردد. همچنین باید مجوزهای لازم از مراجع ذی‌صلاح اخذ شود.

**۲. آماده‌سازی چاه آسانسور**
در ساختمان‌های اسکلت فلزی، چاه آسانسور معمولاً با استفاده از ستون‌ها و تیرهای فلزی محصور می‌شود. دیواره‌های چاه باید کاملاً صاف و تراز بوده و از مصالح مقاوم و استاندارد ساخته شوند. فضای کف چاه (زیرزمین) و سقف آن (موتورخانه) نیز باید مطابق با طرح، آماده‌سازی گردد.

**۳. نصب ریل‌ها و قاب‌های راهنما**
ریل‌های عمودی که کابین و وزنه تعادل در طول آن‌ها حرکت می‌کنند، باید با دقت بسیار بالا و به صورت کاملاً شاقول نصب شوند. این ریل‌ها به براکت‌های مخصوصی که به دیواره‌های چاه متصل می‌شوند، ثابت می‌گردند. استحکام این اتصالات در اسکلت فلزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

**۴. نصب درب‌های طبقات**
قاب و درب هر ایستگاه در هر طبقه نصب می‌شود. این درب‌ها باید به گونه‌ای نصب شوند که با کابین آسانسور به طور کامل هم‌راستا و تراز باشند تا عملکردی ایمن و روان داشته باشند.

**۵. نصب کابین و سیستم تعادل**
پس از آماده‌بودن ریل‌ها، قطعات کابین در داخل چاه مونتاژ شده یا کابین از پیش ساخته شده نصب می‌گردد. سیستم وزنه تعادل نیز در طرف مقابل کابین قرار می‌گیرد. این وزنه‌ها با استفاده از سیم‌بکسل‌های فولادی محکم به کابین متصل می‌شوند.

**۶. نصب موتور و تجهیزات کنترل**
در موتورخانه، موتور الکتریکی (که ممکن است در بالا یا پایین چاه قرار گیرد)، جعبه فرمان، تابلو برق کنترل و سایر تجهیزات نصب می‌شوند. این سیستم، حرکت آسانسور را کنترل می‌کند.

**۷. سیم‌کشی و اتصال سیستم‌های الکتریکی**
کلیه سیم‌کشی‌های برق، سیستم روشنایی، ارتباطات داخلی، کلیدهای فراخوان و سیستم اعلام خطر باید مطابق با استاندارد انجام شود. ایمنی در برابر آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی باید به طور کامل رعایت گردد.

**۸. تست و راه‌اندازی**
پس از اتمام نصب، آسانسور توسط تکنسین‌های مجرب تست می‌شود. این تست‌ها شامل بررسی عملکرد درب‌ها، حرکت کابین، توقف در تراز طبقات، سیستم‌های ایمنی (مانند ترمز اضطراری و پاراشوت) و عملکرد کلی سیستم است.

**۹. دریافت تأییدیه نهایی**
پس از اطمینان از عملکرد صحیح و ایمن، ناظرین سازمان‌های مربوطه (مانند نظام مهندسی و آتشنشانی) از ساختمان بازدید کرده و در صورت رعایت کلیه استانداردها، تأییدیه نهایی صادر می‌کنند.

**نکات مهم:**
* هماهنگی نصب آسانسور باید در مرحله طراحی ساختمان انجام شود.
* استفاده از قطعات و تجهیزات با کیفیت و دارای گواهینامه معتبر ضروری است.
* نصب باید حتماً توسط شرکت‌های دارای پروانه اشتغال و پرسنل آموزش‌دیده انجام پذیرد.
* رعایت دقیق دستورالعمل‌های سازنده آسانسور و مقررات ملی ساختمان الزامی است.

آهن کشی آسانسور؛ برای ساختمان‌های با‌ اسکلت بتنی

در ساختمان‌هایی که قالب اصلی آن‌ها از بتن ساخته شده، برای نصب ریل‌های آسانسور از قطعات فلزی به نام پلیت استفاده می‌شود. جای این پلیت‌ها هنگام بتن‌ریزی سقف هر طبقه تعیین می‌گردد. کار اصلی پلیت‌ها، اتصال ستون‌های ساختمان به طبقات مختلف است و آن‌ها را در چهار گوشه چاهک آسانسور و روی سقف قرار می‌دهند. هدف از این کار این است که ستون‌ها بتوانند وزن و فشار وارد شده را به بهترین نحو تحمل کنند. پلیت‌ها در هر طبقه و در هر چهار سمت چاه آسانسور وصل می‌شوند تا ارتباطی محکم بین کابین آسانسور و ساختار اصلی ساختمان برقرار شود. معمولاً پلیت‌ها هنگام کارگذاری میلگردها در اسکلت، نصب می‌شوند؛ اما اگر به هر دلیلی نتوان آن‌ها را در آن مرحله کار گذاشت، در زمان نصب ریل‌های آسانسور، پلیت‌ها با استفاده از پیچ (بولت) به چهار گوشه چاهک متصل می‌گردند.

کارهای نصب آسانسور در ساختمان اسکلت بتنی

کارهای مربوط به نصب آسانسور در ساختمانی که اسکلت آن از بتن ساخته شده است، شامل مراحل و ملاحظات خاصی می‌شود. از آنجایی که سازه اصلی ساختمان بتنی است، باید نقاط مناسب و مستحکمی برای قرار دادن چاه آسانسور و موتورخانه در نظر گرفته شود. این نقاط معمولاً در همان مرحله طراحی ساختمان مشخص می‌گردند.

پس از اتمام اسکلت‌بندی، نوبت به ایجاد فضای چاه آسانسور می‌رسد. در این نوع ساختمان‌ها، چاه آسانسور اغلب با دیوارهای بتنی یا مصالحی مانند بلوک سیمانی محصور می‌شود تا استحکام لازم را داشته باشد. سپس باید سقف موتورخانه در بالاترین نقطه و کف موتورخانه در پایین‌ترین نقطه چاه، به درستی آماده و تقویت شوند.

تجهیزات آسانسور شامل ریل‌ها، کابین، موتور و سیستم کنترل است که باید با دقت و مطابق با استانداردها نصب شوند. اتصال این قطعات به سازه بتنی نیاز به مهارت و استفاده از ابزار و متریال مناسب دارد تا ایمنی و عملکرد صحیح آسانسور تضمین شود.

در نهایت، پس از نصب کامل، آزمون‌های ایمنی و تنظیمات نهایی انجام می‌گیرد تا آسانسور برای بهره‌برداری آماده شود.

دقت، مهارت و تخصص موارد مورد نیاز اجرای آسانسور

آسانسور از جمله سازه‌های مهم و نسبتاً پیچیده در ساختمان‌ها به شمار می‌رود. نصب و راه‌اندازی آن علاوه بر دقت و توجه زیاد، نیازمند تخصص و دانش فنی است. در این مطلب از مجله رونیکس کوشیده‌ایم علاوه بر آشنایی با فرآیند آهن‌کشی آسانسور، مراحل انجام آن را مرور کنیم و نکات کلیدی این کار را توضیح دهیم.

به نقل از سایت آکادمی عمران درباره اجرای شاسی کشی و آهن کشی آسانسور می‌توان گفت:

“دو نکته مهم در شاسی کشی آسانسور

برای محاسبه مقدار آهن مورد نیاز برای شاسی کشی آسانسور، ابتدا باید ارتفاع کلی سازه را مشخص کنید. همچنین باید فضای بالاسری (اورهد) را که فاصله بین کف آخرین طبقه تا سقف چاه آسانسور است، محاسبه نمایید. این دو عدد را با هم جمع می‌کنید تا طول کل آهن‌های مورد نیاز برای ستون‌های شاسی به دست آید. برای محاسبه کل طول نبشی‌های لازم، این ارتفاع کل را در عدد چهار ضرب می‌کنید، زیرا شاسی کشی به چهار ستون با این ارتفاع نیاز دارد.

در مورد روش جوشکاری در شاسی کشی آسانسور باید دقت کنید که برای به هم پیوستن دو نبشی در امتداد طول، هرگز نباید لبه‌های آن‌ها را مستقیماً به هم جوش داد. همیشه باید از یک ورق فولادی برای اتصال محکم آن‌ها استفاده شود. همچنین، جوشکاری در این کار به روش سربالا انجام می‌شود که یکی از دشوارترین روش‌های جوشکاری است و نیازمند جوشکاری با مهارت و تخصص کافی می‌باشد.

سوالات متداول

نبشی کشی آسانسور به چه منظوری انجام می‌شود؟
آهن کشی آسانسور بستری برای حرکت روان آسانسور ایجاد کرده و ایمنی و امنیت آن را در حین حرکت دائمی تضمین می‌کند.

آهن کشی آسانسور در ساختمان بتنی ارزان‌تر است یا ساختمان فلزی؟
در ساختمان‌های فلزی، اگر ستون‌های ساختمان در گوشه‌های چاه آسانسور قرار گرفته باشند، می‌توان از همان ستون‌ها به عنوان بخشی از چاه آسانسور استفاده کرد که این امر باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

در نبشی کشی آسانسور آیا باید نبشی‌ها را مستقیماً به یکدیگر جوش داد؟
خیر؛ نبشی‌ها باید در امتداد طول و با کمک ورق فولادی به هم متصل شوند و از جوش دادن مستقیم آن‌ها به یکدیگر باید پرهیز کرد.

{“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:” نبشی کشی آسانسور به چه منظوری انجام می‌شود؟n”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”آهن کشی آسانسور زمینه‌ساز حرکت دینامیکی آسانسور بوده و امنیت و ایمنی آن را در حرکت مداوم تضمین می‌کند.n”}},{“@type”:”Question”,”name”:” آهن کشی آسانسور در ساختمان بتنی ارزان‌تر است یا ساختمان فلزی؟n”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”در ساختمان فلزی اگر ستون‌های ساختمان در یکی از گوشه‌های چاه آسانسور قرار گیرند می‌توان از آن‌ها برای ستون‌های چاه آسانسور استفاده کرد و این‌چنین در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.n”}},{“@type”:”Question”,”name”:” در نبشی کشی آسانسور آیا باید نبشی‌ها را مستقیماً به یکدیگر جوش داد؟n”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”خیر؛ نبشی‌ها باید در جهت طولی و با استفاده از ورق فولادی به یکدیگر متصل شوند و از اتصال مستقیم آن‌ها به یکدیگر خودداری شود.”}}]}

اینجا می تونی سوالاتت رو بپرسی یا نظرت رو با ما در میون بگذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *