چگونه جک روغنی را هواگیری کنیم؟

پربازدیدترین این هفته:

دیگران در حال خواندن این صفحات هستند:

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب:

جک‌های ماشین برای بلند کردن خودروها و اجسام سنگین استفاده می‌شوند. در این میان، جک‌های هیدرولیکی یا روغنی، نیروی بیشتری نسبت به انواع دیگر جک تولید می‌کنند و در صنایعی مانند خودروسازی و ساختمان‌سازی کاربرد گسترده‌ای دارند.

یکی از رایج‌ترین مشکلات جک‌های روغنی، ورود هوا به داخل مخزن هیدرولیک آن‌هاست. این اتفاق ممکن است هنگام تعویض روغن هیدرولیک، جایگزینی قطعات داخلی یا دیگر عملیات مشابه رخ دهد. در این مطلب از مجله رونیکس، می‌خواهیم روش ساده‌ای برای خارج کردن هوا از جک روغنی آموزش دهیم.

در جک‌های هیدرولیکی، از روغن مخصوص برای بالا بردن بار یا وسیله نقلیه استفاده می‌شود. در داخل این دستگاه، دو مخزن با اندازه‌های متفاوت وجود دارد. وقتی کاربر با استفاده از اهرم جک به آن نیرو وارد می‌کند، روغن از مخزن کوچک‌تر به مخزن بزرگ‌تر منتقل شده و به پیستون‌ها فشار می‌آورد. این فشار باعث می‌شود تا بار یا خودرو به آرامی بلند شود.

چگونه جک روغنی را هواگیری کنیم؟

چگونه هوای جک روغنی را خارج کنیم

شرکت رونیکس، مدل‌های متنوعی از جک‌های روغنی را در بازار ابزار ایران ارائه می‌ده. برای دیدن انواع این محصولات، می‌توانید روی لینک مربوطه کلیک کنید.

همه جک‌های روغنی یک مخزن برای روغن هیدرولیک دارند. روی این مخزن، یک پیچ مخصوص قرار دارد که برای خالی کردن هوای داخل آن استفاده می‌شود. روغن هیدرولیک به گونه‌ای است که فشرده نمی‌شود و به همین دلیل می‌تواند نیروی تولید شده در جک را به خوبی انتقال دهد. اما مولکول‌های هوا به راحتی فشرده می‌شوند. به همین خاطر، اگر داخل مخزن روغن هیدرولیک هوا وجود داشته باشد، حرکت بالا و پایین دستگاه آرام و منظم نخواهد بود و روغن به سختی درون سیلندر جریان می‌یابد. بنابراین لازم است هر چند وقت یک بار مطمئن شویم که هوای اضافی در جک روغنی وجود ندارد. در ادامه، روش خارج کردن هوا از جک روغنی را توضیح می‌دهیم.

طرز هواگیری جک روغنی

جک را زیر فشار نسبی قرار دهید

در این راهنما، جک روغنی از نوعی است که پیچی برای خروج هوا دارد. البته در برخی مدل‌ها، برای راحت‌تر شدن کار، به جای پیچ از یک شیر کوچک برای هواگیری استفاده شده است. برای خارج کردن هوای داخل جک روغنی، این مراحل را به ترتیب انجام دهید:

قبل از هر کاری، مطمئن شوید که پیچ هواگیری جک کاملاً بسته و محکم است. سپس جک را زیر یک بار نسبتاً سبک قرار دهید و آن را تا جایی که می‌توانید بالا بیاورید. این کار باعث می‌شود جک تحت یک فشار مناسب قرار گیرد.

اگر هنگام هواگیری، جک تحت فشار نباشد، ممکن است هوای داخل آن به طور کامل خارج نشود و عملیات به درستی انجام نگیرد. البته توجه داشته باشید که نباید فشار خیلی زیادی به جک وارد کنید؛ زیرا باز کردن پیچ هواگیری در حالی که بار بسیار سنگینی روی جک است، می‌تواند به آن آسیب برساند.

جک روغنی رونیکس

جک روغنی برند رونیکس

این نوع جک، یک ابزار مهم برای بلند کردن خودرو است. کار با آن بسیار آسان است. شما با استفاده از یک دسته، پیستون داخل جک را بالا و پایین می‌برید. این حرکت، روغن را درون یک سیلندر به جریان می‌اندازد و نیروی قدرتمندی ایجاد می‌کند که ماشین را به آرامی بلند می‌کند.

جک‌های روغنی معمولاً برای خودروهای سواری و سبک استفاده می‌شوند و به خاطر قدرت و پایداری خوبی که دارند، مورد اعتماد بسیاری از افراد هستند.

برای آگاهی بیشتر درباره انواع ابزارهای بلند کردن ماشین، می‌توانید مطلب مربوط به جک سوسماری را نیز مطالعه کنید.

پیچ هواگیری را باز کنید

وقتی جک زیر بار است، با استفاده از یک آچار، پیچ هواگیری را کمی باز کنید تا ترکیب هوا و روغن به آهستگی خارج شود. اجازه دهید پیچ باز بماند تا زمانی که هوای داخل به طور کامل تخلیه شود. پس از خروج کامل هوا و زمانی که فقط روغن خالص خارج می‌شود، پیچ هواگیری را کاملاً سفت کنید و سپس جک را پایین بیاورید. برای اینکه مطمئن شوید هوای داخل جک روغنی به طور کامل خارج شده، این مراحل را چند بار تکرار کنید.

جک را زیر فشار نسبی قرار دهید

فشار وارد شده بر جک هیدرولیک

وقتی از جک روغنی یا هیدرولیک استفاده می‌کنید، نیرویی که به آن وارد می‌شود بین نقاط مختلف توزیع می‌گردد. این فشار به صورت یکنواخت روی تمام سطح پیستون جک پخش نمی‌شود. در عوض، میزان فشاری که در بخش‌های گوناگون جک احساس می‌شود، می‌تواند متفاوت باشد. این موضوع به دلیل طراحی جک، زاویه قرارگیری و نحوه توزیع نیرو است. بنابراین هنگام کار با جک، مهم است که آن را به طور صحیح و در جای مناسب قرار دهید تا فشار به شکل متعادلی منتقل شود و از آسیب دیدن جک یا وسیله زیر آن جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید:«آموزش قدم به قدم پنچرگیری خودرو با ابزارآلات مکانیکی رونیکس»«جک سوسماری چیست؟»

علت بالا نرفتن جک روغنی چیست

اگر جک روغنی به بالا حرکت نکند، ممکن است چند علت مختلف داشته باشد. در اینجا به برخی از این دلایل می‌پردازیم:

**کمبود یا مشکل در روغن**
گاهی اوقات مقدار روغن در جک کافی نیست یا روغن به دلیل کیفیت پایین یا آلودگی، نمی‌تواند به درستی کار کند. در چنین مواقعی، معمولاً باید روغن را عوض یا تمیز کنید. در بسیاری از موارد، مشکل بالا نرفتن جک با تعویض روغن برطرف می‌شود.

**وجود هوا در سیستم**
اگر هوا داخل سیستم هیدرولیک جک باشد، عملکرد آن دچار مشکل می‌شود. برای رفع این مشکل، معمولاً باید هوای داخل سیستم را تخلیه کنید.

**خرابی در سیستم هیدرولیک**
ممکن است برخی قطعات یا خود سیستم هیدرولیک جک خراب شده باشد. در این حالت، با تعمیر یا تعویض قطعات معیوب، احتمالاً مشکل بالا نرفتن جک روغنی حل خواهد شد.

به نقل از سایت همیار مکانیک کوشا می‌توان گفت:
“شناخت عملکرد جک روغنی و نقش آن در سیستم اجرایی بالابرها و آسانسورهای هیدرولیکی، گام بلندی برای شروع هواگیری جک روغنی درون این دستگاه‌ها است. این جک‌ها عملکرد بسیار آسانی دارند؛ اما در عین سادگی مسئولیت‌های پیچیده‌ای را انجام می‌دهند که به افزایش راندمان کاری بالابرها کمک می‌کند.

وجود هوا درون جک‌های روغنی بالابرهای هیدرولیکی باعث افزایش سرعت فرایند اکسیداسیون روغن و عدم کنترل صحیح حرکت جک و عملکرد اسفنجی این قطعه می‌شود. به همین دلیل برای تخلیه هوای موجود، بر روی درپوش انتهایی یک پورت تخلیه اضطراری و بوش راهنمای قرار دارد که توسط یک پیچ بسته شده‌اند. به‌طورکلی اصلی‌ترین الگوریتم مورد استفاده در جک‌های روغنی بالابرهای هیدرولیکی ضرورت عدم متراکم بودن روغن است تا بتواند به روغن موجود در آن نیروی مناسب را وارد کند.”

رونیکس را می‌شناسید

در این مطلب، روش ساده‌ای برای خارج کردن هوای داخل جک روغنی آموزش داده شده است. شرکت رونیکس که بزرگ‌ترین برند سازنده ابزار در ایران است، انواع جک‌های ماشین مانند جک روغنی و جک سوسماری را در اندازه‌ها و ظرفیت‌های مختلف تولید می‌کند تا نیاز همه مشتریان برطرف شود. برای خرید هر یک از این محصولات می‌توانید به نمایندگی‌های فروش ما در همه شهرها مراجعه کنید.

{“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”دلیل وجود هوا در جک‌های روغنی چیست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”وجود هوا می‌تواند به دلایل مختلفی مانند ورود هوا در زمان تعویض روغن هیدرولیک، تعویض قطعات داخلی دستگاه و … اتفاق بیفتد.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”هوا در جک روغنی می‌تواند چه مشکلی ایجاد کند؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”وجود هوا در مخزن روغن هیدرولیک، باعث می‌شود فرآیند بالا و پایین رفتن دستگاه منظم و نرم انجام نشود و روغن به‌راحتی ‌نتواند داخل سیلندر در حرکت باشد. پس حتما هرچندوقت یک‌بار جک روغنی را هواگیری کنید. “}}]}

سوالات متداول:

دلیل وجود هوا در جک‌های روغنی چیست؟وجود هوا می‌تواند به دلایل مختلفی مانند ورود هوا در زمان تعویض روغن هیدرولیک، تعویض قطعات داخلی دستگاه و … اتفاق بیفتد.هوا در جک روغنی می‌تواند چه مشکلی ایجاد کند؟وجود هوا در مخزن روغن هیدرولیک، باعث می‌شود فرآیند بالا و پایین رفتن دستگاه منظم و نرم انجام نشود و روغن به‌راحتی ‌نتواند داخل سیلندر در حرکت باشد. پس حتما هرچندوقت یک‌بار جک روغنی را هواگیری کنید.

برای اینکه بهتر بدانید چرا روغن‌کاری منظم جک‌ها مهم است، می‌توانید تعریف جک روغنی را در سایت صدرا شیمی بخوانید: “جک های روغنی تجهیزات صنعتی هستند که بر اساس روغن هیدرولیک عمل می کنند و اشیا را به سمت بالا یا پایین حرکت می دهند. جک های هیدرولیکی ابزارهای مناسبی برای حمل و نقل وسایل سنگین هستند. در انبارها، صنایع، پالایشگاه، موقعیت حفاری زمین، تعمیرگاه خودروهای سنگین، اسکله و بنادر از انواع جک های هیدرولیکی یا جک های روغنی استفاده می شود.

عملکرد جک های روغنی بر اساس روغن هیدرولیک است. روغن هیدرولیک با یک فشار از طریق یک پیستون به مخزن وارد می شود و بر همان اساس می تواند جک را به سمت بالا حرکت دهد. با تخلیه روغن هیدرولیکی، جک به سمت پایین به حالت عادی باز می‌گردد. از آنجایی که حمل و نقل وسایل سنگین با تجهیزات ایمن و کارآمد در بسیاری صنایع اهمیت دارد، طراحی و تولید جک های روغنی یک حرفه ای تخصصی در صنعت محسوب می شود.

روغن هیدرولیک جزء اصلی جک های روغنی هستند. شناسایی انواع این روغن ها می تواند به عملکرد بهتر جک هیدرولیکی کمک کند.”

اینجا می تونی سوالاتت رو بپرسی یا نظرت رو با ما در میون بگذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *