آموزش پنچرگیری موتور به ساده ترین شکل به همراه آموزش تصویری

پنچرگیری موتور سیکلت

پربازدیدترین این هفته:

دیگران در حال خواندن این صفحات هستند:

اشتراک گذاری این مطلب:

فهرست مطالب:

یادگیری روش پنچرگیری موتورسیکلت می‌تواند هزینه‌های نگهداری و تعمیر این وسیله را کم کند. برای ترمیم لاستیک پنچر موتورسیکلت، همانند خودرو، به چند ابزار و مقداری مهارت نیاز خواهید داشت. ابزارهایی مثل چسب مخصوص لاستیک، ست ترمیم، آچار مخصوص و همچنین توانایی پیدا کردن محل پنچری، تعویض یا ترمیم تیوب و باز و بست کردن چرخ موتورسیکلت از جمله موارد لازم است.

در این نوشته، روش پنچرگیری موتورسیکلت را به زبان ساده و مرحله به مرحله بیان می‌کنیم.

رونیکس را بخوانید.

گام‌به‌گام با آموزش پنچرگیری موتور سیکلت 

به دلیل افزایش ترافیک مخصوصا در شهرهای بزرگ، تعداد افرادی که برای رفت‌وآمد و فعالیت‌های روزانه از موتورسیکلت استفاده می‌کنند، در حال افزایش است. وسیله‌ای که ممکن است آنقدرها امن به نظر نرسد؛ اما می‌توان با سرویس به موقع و حفظ ایمنی هنگام راندن، خطرات آن را کاهش داد.

یکی از مشکلات مرسومی که راکبان موتورسیکلت با آن دست به گریبان هستند، پنچری است. اگر برای هربار پنچر شدن بخواهید به تعمیرگاه مراجعه کنید، متحمل هزینه زیاد و اتلاف وقت خواهید شد. پس بهتر است با آموزش پنچرگیری موتور آشنا باشید. 

البته باید توجه داشت که دو نوع لاستیک در بازار موجود است. دسته اول، لاستیک‌های تیوبی هستند که از قدیم در وسایل نقلیه رایج بودند و هنوز هم کاربرد دارند.

دسته دوم لاستیک‌های تیوبلس هستند که مدت زمان کمتری است که رواج پیدا کرده‌اند. در این نوشته آموزش پنچرگیری هر دو نوع لاستیک را به ترتیب مرور می‌کنیم.

وبسایت سویچ در رابطه با لاستیک تیوبلس نوشته:

 لاستیک‌های تیوبلس ساختاری شبیه به لاستیک‌های معمولی دارند، تنها تفاوت آن‌ها در این است که جدار داخلی تیوبلس‌ها به کمک یک لایه نازک به نام بوتیل عایق‌بندی شده است.
بوتیل از نشت هوا جلوگیری می‌کند، در نتیجه لبه چرخ و تایر به عنوان یک مخزن هوا عمل می‌کنند. این قابلیت باعث شده که تایر تیوبلس نیازی به تیوب نداشته باشد.

به دلیل تفاوت های ساختاری این نوع لاستیک با لاستیک تیوبی مراحل پنچرگیری کمی متفاوت است که در ادامه مقاله کامل توضیح داده شده است

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد “پنچرگیری دوچرخه” رونیکس می توانید این موضوع را مطالعه کنید.

گام اول آموزش پنچرگیری موتور؛ اشپیل را جدا کنید

برای تعویض تیوب لاستیک موتور، ابتدا باید چرخ را از موتور جدا کنید. این کار با خارج کردن قطعه‌ای کوچک و فلزی به نام «اشپیل» آغاز می‌شود که روی میله مرکزی چرخ قرار گرفته است.

برای درآوردن اشپیل، از ابزار مخصوص آن که آچار اشپیل یا اشپیل‌کش نام دارد استفاده کنید. پس از برداشتن اشپیل، نوبت به شل کردن و باز کردن مهره چرخ می‌رسد.

باز کردن اشپیل چرخ موتور سیکلت

برای باز کردن پیچ‌های چرخ خودرو می‌توانید از آچارهای تخت و رینگی برند رونیکس بهره ببرید. این آچارها در اندازه‌های گوناگون تولید شده و از مواد مرغوب و بادوام ساخته شده‌اند تا نیازهای مختلف استفاده‌کنندگان را برآورده کنند.

گام دوم آموزش پنچرگیری موتور، زنجیر را باز کنید

پس از آن که چرخ را از خودرو جدا کردید، به سادگی می‌توانید زنجیر را از روی لاستیک بردارید. بعد از برداشتن زنجیر، درپوش شیر باد لاستیک (والف) را باز کنید. برای این کار معمولاً به یک ابزار کوچک مخصوص نیاز خواهید داشت. سپس اجازه دهید هوای داخل لاستیک به طور کامل خارج شود.

گام سوم آموزش پنچرگیری موتور، تیوب را بیرون بیاورید!

پس از این که باد لاستیک را کاملاً خالی کردید، نوبت به درآوردن تیوب می‌رسد. برای این کار به دو عدد آچار مخصوص (آچار تایلور) احتیاج خواهید داشت. این آچارها را بین رینگ و لبه‌ی لاستیک قرار دهید و با کمک آن‌ها، لبه‌ی لاستیک را از کنار سوپاپ از روی رینگ بلند کرده و جدا کنید.

بیرون آوردن تیوب از درون لاستیک

با این روش می‌توانید تیوپ را از درون لاستیک خارج کنید.

پیدا کردن سوراخ تیوب، گام چهارم آموزش پنچرگیری موتور

پس از درآوردن تیوب، باید محل پنچری را پیدا کنید. برای این کار دوباره تیوب را باد کنید. می‌توانید برای باد کردن تیوب از تلمبه پایی رونیکس بهره ببرید. این وسیله‌ای کارآمد و با کیفیت است که همه نیازهای شما را برطرف می‌کند.

تلمبه پایی تک‌سیلندر رونیکس مدل RH-4201 به خاطر سیلندر محکم و قطورش، نسبت به تلمبه‌های دستی فشار باد بیشتری ایجاد می‌کند و می‌تواند تا ۷ بار فشار تولید کند. استفاده از این تلمبه پایی انرژی زیادی نمی‌خواهد؛ شما با کمک پا و وزن بدن خود به راحتی می‌توانید فشار باد لازم را به دست آورید.

باد کردن تیوب با تلمبه پایی رونیکس مدل RH-4201

بدنه مقاوم تلمبه پایی تک سیلندر رونیکس، آن را برای استفاده‌های مداوم و طولانی مناسب کرده است. ساخت این محصول با مواد اولیه مرغوب، باعث افزایش استحکام و عمر مفید آن شده است.

این تلمبه تک پمپ رونیکس، همراه با یک نازل اضافه ارائه می‌شود که برای باد کردن لاستیک ماشین، چرخ موتورسیکلت یا دوچرخه، قایق‌های بادی و همچنین انواع توپ‌های ورزشی قابل استفاده است.

پس از باد کردن لاستیک، برای پیدا کردن محل سوراخ، به مخلوط آب و صابون نیاز دارید. با زدن این مخلوط روی تیوب بادشده، می‌توانید به آسانی نقطه نشتی را تشخیص دهید. 

بیشتر بخوانید:موتور تک سرعته چیست؟

پیدا کردن سوراخ تیوب به کمک مخلوط آب و صابون

 گام پنجم آموزش پنچرگیری موتور، تمیزکاری و ترمیم نقطه آسیب دیده

پس از شناسایی محل سوراخ روی تیوب، لازم است سطح اطراف آن را کاملاً تمیز و صاف کنید. این ناحیه باید عاری از هرگونه ناهمواری باشد. برای این کار می‌توانید از یک سنباده مناسب، مانند رول سنباده رونیکس، استفاده کنید تا سطح را آماده کنید.

پس از این مرحله، نوبت به ترمیم می‌رسد. کافی است با کمک یک کیت ترمیم لاستیک (چسب مخصوص) روی محل سوراخ را بپوشانید و برای اتصال محکم‌تر، کمی حرارت ملایم به آن بدهید تا چسب به خوبی ثابت شود.

چسباندن و ترمیم سوراخ تیوب به وسیله چسب لاستیکی

کمی صبر کنید و سپس دوباره بادکنک را باد نمایید. اگر مراحل را به درستی انجام داده باشید، سوراخ آن برطرف شده است.

گام آخر آموزش پنچرگیری موتور، جا انداختن تیوب در لاستیک

آخرین مرحله در یادگیری پنچرگیری، قرار دادن تیوب درون لاستیک است. برای این کار، ابتدا تیوب را کمی باد کنید تا به شکل یک دایره درآید. سپس، قسمت والف تیوب را کاملاً در راستای سوراخ طوقه رینگ قرار دهید و بعد به آرامی و بخش‌به‌بخش، باقی تیوب را داخل لاستیک بگذارید.

جا انداختن دوباره تیوب در لاستیک

پنچرگیری لاستیک‌های تیوبلس

صحبت‌های قبلی درباره لاستیک‌های تیوبدار بود. اما برای پنچرگیری لاستیک‌های بدون تیوب (تیوبلس) باید روش دیگری را دنبال کنیم که در ادامه آن را شرح می‌دهیم. همچنین به نقل از سایت بیمه:

“همان‌طور که از نام تیوبلس مشخص است، این لاستیک‌ها فاقد تیوب هستند. لاستیک‌های معمولی یا همان تایرهای رایج از سه بخش اصلی تشکیل می‌شوند: رینگ، لاستیک و تیوب. تیوب بخش داخلی است و وظیفه دارد هوای فشرده را بین رینگ و لاستیک حفظ کند.

لاستیک‌های تیوبلس از نظر ظاهری شبیه به لاستیک‌های معمولی هستند. اما تیوب در آن‌ها حذف شده و به جای آن، دیواره داخلی لاستیک با یک پوشش نازک از جنس بوتیل عایق‌بندی شده است. این لایه در واقع همان ماده‌ای است که در ساخت دیواره داخلی تیوب‌های معمولی نیز به کار می‌رود.

لایه بوتیل که سطح داخلی لاستیک را می‌پوشاند، از نفوذ و خروج هوا جلوگیری می‌کند. هوای فشرده که در لاستیک‌های معمولی به کمک تیوب بین رینگ و لاستیک نگهداری می‌شد، در این نوع لاستیک‌ها بدون نیاز به تیوب، دقیقاً در محل تماس لبه چرخ با لاستیک محبوس می‌ماند. به همین دلیل در این لاستیک‌ها نیازی به تیوب یا نوار پلاستیکی دور چرخ نیست.

همچنین تایر تیوبلس را می‌توان روی چرخ‌های یک‌تکه (Single-piece Wheel) نیز نصب کرد، در حالی که لاستیک معمولی فقط روی چرخ‌های چندتکه (Multi-piece Wheel) قابل نصب است.”

گام اول اموزش پنچرگیری موتور با لاستیک تیوبلس

لاستیک‌های بدون تیوب، دیگر نیازی به تعمیر و وصله زدن تیوب داخلی مانند لاستیک‌های قدیمی ندارند. این لاستیک‌ها علاوه بر دوام و کارایی بالاتر، راحت‌تر و نرم‌تر نیز حرکت می‌کنند.

اولین قدم برای تعمیر پنچری این نوع لاستیک‌ها، پیدا کردن محل آسیب است. البته توجه داشته باشید که برای این کار، ابتدا باید لاستیک را از چرخ جدا کنید.

لاستیک تیوبلس

پس از چک کردن تایر، در صورتی که اندازه قسمت آسیب‌دیده بیش از ۳.۵ سانتیمتر (معادل ۱.۴ اینچ) باشد، توصیه می‌شود تایر را عوض کنید. این کار به این دلیل است که ممکن است در حین رانندگی مشکل ایجاد کند و برای راننده خطرناک باشد. اما اگر اندازه آسیب کوچک‌تر از این مقدار باشد، معمولاً می‌توان تایر را پنچرگیری و تعمیر کرد.

استفاده از کیت پنچرگیری، گام دوم آموزش پنچرگیری موتور با لاستیک تیوبلس

کیت ترمیم لاستیک شامل تمام چیزهایی است که برای درست کردن یک لاستیک پنچر لازم دارید. داخل این کیت معمولاً یک ابزار دسته T شکل (که به آن قلاویز می‌گویند)، چند رشته فتیله و چسب مخصوص وجود دارد.

پس از درآوردن چیزی که باعث پنچری شده (مثل میخ، پیچ یا تکه شیشه)، باید جای سوراخ را خوب تمیز کنید. بعد با استفاده از قلاویز، سوراخ را کمی بازتر کنید تا بتوانید فتیله را داخل آن قرار دهید.

حالا یک تکه فتیله را به چسب آغشته کنید (مانند تصویر زیر) و آن را داخل قلاویز بگذارید. سپس فتیله را به آرامی داخل سوراخ لاستیک فشار دهید. فتیله باید طوری داخل سوراخ برود که کاملاً آن را پر کند. اگر فتیله را بیش از حد فشار دهید، ممکن است به داخل لاستیک بیفتد و در این صورت باید از یک فتیله جدید استفاده کنید.

جاگذاری فتیله در لاستیک به کمک قلاویز

محکم‌کاری فتیله، گام سوم آموزش پنچرگیری موتور با لاستیک تیوبلس

پس از قرار دادن فتیله در جای خود، بخش اضافی آن که از لاستیک خارج مانده را با کاتر رونیکس قطع کنید. کاتر مدل RH-3004 از برند رونیکس، دارای تیغه‌ای از جنس فولاد ضدزنگ است. این تیغه در برابر انواع شرایط کاری و فشار ناشی از برش، مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد.

بریدن اضافه فتیله با کاتر رونیکس مدل RH-3004

کاتر دلتا سیستمی دارد که به شما امکان می‌دهد تیغه‌ها را به سرعت و بدون دردسر عوض کنید. دسته‌ی این کاتر به شکل ارگونومیک و از جنس لاستیک طراحی شده تا حتی در استفاده‌های طولانی، دست شما خسته نشود. این محصول همراه با تیغه‌ای که داخلش قرار دارد، دو تیغه‌ی اضافی هم دارد و به همین خاطر به آن کاتر سه‌تیغه می‌گویند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این کاتر، دکمه‌ی قفل برگشت تیغه است. این قابلیت از حرکت ناخواسته‌ی تیغه جلوگیری کرده و ایمنی شما را هنگام کار بالا می‌برد.

پس از اتمام کار با کاتر، برای اطمینان بیشتر، محل قرارگیری فتیله را با چسب ثابت و محکم کنید.

بادکردن لاستیک، گام آخر آموزش پنچرگیری موتور

پس از اینکه مطمئن شدید لاستیک خودرو کاملاً پُر شده و سالم است، نوبت به باد کردن آن می‌رسد. برای انجام این کار، می‌توانید از پمپ باد کوچک و قابل حمل رونیکس با شماره مدل RH-4260 کمک بگیرید.

بادکردن لاستیک موتور با مینی کمپرسور رونیکس مدل Rh-4260

مینی کمپرسور چندمنظوره فندکی رونیکس مدل RH-4260، دارای موتور و سیلندر قدرتمندی است که می‌تواند تا فشار ۱۶۰ PSI کار کند. این دستگاه با داشتن سری‌ها و تبدیل‌های مختلف، برای باد کردن توپ، تایر ماشین، تشک‌های بادی و وسایل مشابه ایده‌آل است. همچنین می‌توان از آن به عنوان یک دمنده (بلوور) برای پاک کردن گرد و غبار استفاده کرد. عملکرد دمندگی به کمک شلنگ خرطومی که در بدنه دستگاه جاسازی شده، انجام می‌شود. علاوه بر این، این مینی کمپرسور دارای چراغ قوه نیز می‌باشد.

این محصول از طریق فندکی خودرو و با برق ۱۲ ولت DC تغذیه می‌شود و به راحتی به فندکی ماشین وصل می‌گردد.

یکی از ویژگی‌های این کمپرسور سه‌کاره رونیکس، صفحه نمایش دیجیتالی است که فشار ایجاد شده توسط دستگاه را نشان می‌دهد. این مدل مجهز به یک نازل باد ۸۱ سانتیمتری و یک شلنگ خرطومی بلوور ۳۶ سانتیمتری است. درون جعبه محصول نیز یک نازل مخصوص توپ، یک مبدل برای تشک بادی و یک مبدل برای لاستیک قرار دارد.

رعایت نکات ایمنی در آموزش پنچرگیری موتور

مطمئن شوید که پنچرگیری به تنهایی مشکل خودروی شما را برطرف می‌کند. در غیر این صورت، ممکن است هنگام رانندگی با مشکل یا خطر روبه‌رو شوید.

اگر لاستیک شما آسیب زیادی دیده است، بهتر است آن را عوض کنید.

اینجا می تونی سوالاتت رو بپرسی یا نظرت رو با ما در میون بگذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *