یادگیری روش پنچرگیری موتورسیکلت میتواند هزینههای نگهداری و تعمیر این وسیله را کم کند. برای ترمیم لاستیک پنچر موتورسیکلت، همانند خودرو، به چند ابزار و مقداری مهارت نیاز خواهید داشت. ابزارهایی مثل چسب مخصوص لاستیک، ست ترمیم، آچار مخصوص و همچنین توانایی پیدا کردن محل پنچری، تعویض یا ترمیم تیوب و باز و بست کردن چرخ موتورسیکلت از جمله موارد لازم است.
در این نوشته، روش پنچرگیری موتورسیکلت را به زبان ساده و مرحله به مرحله بیان میکنیم.
رونیکس را بخوانید.
گامبهگام با آموزش پنچرگیری موتور سیکلت
به دلیل افزایش ترافیک مخصوصا در شهرهای بزرگ، تعداد افرادی که برای رفتوآمد و فعالیتهای روزانه از موتورسیکلت استفاده میکنند، در حال افزایش است. وسیلهای که ممکن است آنقدرها امن به نظر نرسد؛ اما میتوان با سرویس به موقع و حفظ ایمنی هنگام راندن، خطرات آن را کاهش داد.
یکی از مشکلات مرسومی که راکبان موتورسیکلت با آن دست به گریبان هستند، پنچری است. اگر برای هربار پنچر شدن بخواهید به تعمیرگاه مراجعه کنید، متحمل هزینه زیاد و اتلاف وقت خواهید شد. پس بهتر است با آموزش پنچرگیری موتور آشنا باشید.
البته باید توجه داشت که دو نوع لاستیک در بازار موجود است. دسته اول، لاستیکهای تیوبی هستند که از قدیم در وسایل نقلیه رایج بودند و هنوز هم کاربرد دارند.
دسته دوم لاستیکهای تیوبلس هستند که مدت زمان کمتری است که رواج پیدا کردهاند. در این نوشته آموزش پنچرگیری هر دو نوع لاستیک را به ترتیب مرور میکنیم.
وبسایت سویچ در رابطه با لاستیک تیوبلس نوشته:
لاستیکهای تیوبلس ساختاری شبیه به لاستیکهای معمولی دارند، تنها تفاوت آنها در این است که جدار داخلی تیوبلسها به کمک یک لایه نازک به نام بوتیل عایقبندی شده است.
بوتیل از نشت هوا جلوگیری میکند، در نتیجه لبه چرخ و تایر به عنوان یک مخزن هوا عمل میکنند. این قابلیت باعث شده که تایر تیوبلس نیازی به تیوب نداشته باشد.
به دلیل تفاوت های ساختاری این نوع لاستیک با لاستیک تیوبی مراحل پنچرگیری کمی متفاوت است که در ادامه مقاله کامل توضیح داده شده است
همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد “پنچرگیری دوچرخه” رونیکس می توانید این موضوع را مطالعه کنید.
گام اول آموزش پنچرگیری موتور؛ اشپیل را جدا کنید
برای تعویض تیوب لاستیک موتور، ابتدا باید چرخ را از موتور جدا کنید. این کار با خارج کردن قطعهای کوچک و فلزی به نام «اشپیل» آغاز میشود که روی میله مرکزی چرخ قرار گرفته است.
برای درآوردن اشپیل، از ابزار مخصوص آن که آچار اشپیل یا اشپیلکش نام دارد استفاده کنید. پس از برداشتن اشپیل، نوبت به شل کردن و باز کردن مهره چرخ میرسد.

برای باز کردن پیچهای چرخ خودرو میتوانید از آچارهای تخت و رینگی برند رونیکس بهره ببرید. این آچارها در اندازههای گوناگون تولید شده و از مواد مرغوب و بادوام ساخته شدهاند تا نیازهای مختلف استفادهکنندگان را برآورده کنند.
گام دوم آموزش پنچرگیری موتور، زنجیر را باز کنید
پس از آن که چرخ را از خودرو جدا کردید، به سادگی میتوانید زنجیر را از روی لاستیک بردارید. بعد از برداشتن زنجیر، درپوش شیر باد لاستیک (والف) را باز کنید. برای این کار معمولاً به یک ابزار کوچک مخصوص نیاز خواهید داشت. سپس اجازه دهید هوای داخل لاستیک به طور کامل خارج شود.
گام سوم آموزش پنچرگیری موتور، تیوب را بیرون بیاورید!
پس از این که باد لاستیک را کاملاً خالی کردید، نوبت به درآوردن تیوب میرسد. برای این کار به دو عدد آچار مخصوص (آچار تایلور) احتیاج خواهید داشت. این آچارها را بین رینگ و لبهی لاستیک قرار دهید و با کمک آنها، لبهی لاستیک را از کنار سوپاپ از روی رینگ بلند کرده و جدا کنید.

با این روش میتوانید تیوپ را از درون لاستیک خارج کنید.
پیدا کردن سوراخ تیوب، گام چهارم آموزش پنچرگیری موتور
پس از درآوردن تیوب، باید محل پنچری را پیدا کنید. برای این کار دوباره تیوب را باد کنید. میتوانید برای باد کردن تیوب از تلمبه پایی رونیکس بهره ببرید. این وسیلهای کارآمد و با کیفیت است که همه نیازهای شما را برطرف میکند.
تلمبه پایی تکسیلندر رونیکس مدل RH-4201 به خاطر سیلندر محکم و قطورش، نسبت به تلمبههای دستی فشار باد بیشتری ایجاد میکند و میتواند تا ۷ بار فشار تولید کند. استفاده از این تلمبه پایی انرژی زیادی نمیخواهد؛ شما با کمک پا و وزن بدن خود به راحتی میتوانید فشار باد لازم را به دست آورید.

بدنه مقاوم تلمبه پایی تک سیلندر رونیکس، آن را برای استفادههای مداوم و طولانی مناسب کرده است. ساخت این محصول با مواد اولیه مرغوب، باعث افزایش استحکام و عمر مفید آن شده است.
این تلمبه تک پمپ رونیکس، همراه با یک نازل اضافه ارائه میشود که برای باد کردن لاستیک ماشین، چرخ موتورسیکلت یا دوچرخه، قایقهای بادی و همچنین انواع توپهای ورزشی قابل استفاده است.
پس از باد کردن لاستیک، برای پیدا کردن محل سوراخ، به مخلوط آب و صابون نیاز دارید. با زدن این مخلوط روی تیوب بادشده، میتوانید به آسانی نقطه نشتی را تشخیص دهید.
بیشتر بخوانید:موتور تک سرعته چیست؟
























